Veel grote bedrijven halen moeiteloos klanten binnen, maar hoe doen ze dit? Dit heeft allemaal met naamsbekendheid te maken. Wil jij de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Ga met onderstaande 7 tips direct aan de slag.
Het effect van naamsbekendheid
Is een merknaam of bedrijfsnaam binnen een doelgroep bekend of populair, dan spreken we van naamsbekendheid. Dit heeft een groot effect op de omzet van het bedrijf. Mensen zijn namelijk sneller geneigd om voor een bekende (merk)naam te kiezen.
Je weet dat Coca-Cola altijd goed is, maar bij dat onbekende merk twijfel je. In geval van twijfel ga je voor het bekende, omdat dit vertrouwder aanvoelt.
Merken of merknamen met veel bekendheid worden A-merken genoemd. Het verkrijgen van een A-merk status lijkt alleen voor grote bedrijven met een hoog budget weggelegd. Toch kan ook de kleine ondernemer meer naamsbekendheid krijgen.
Naamsbekendheid vergroten: tips en tricks
Hoe vergroot je als startende of kleine ondernemer de naamsbekendheid? Met een beperkt budget is het mogelijk om boven je concurrenten uit te steken. Breng je naam onder de aandacht en bekijk de 7 belangrijkste tips.
1. Website van promoten
Hoera, je website staat online! Toch merk je dat het nog niet zo storm loopt. Een enkele verdwaalde bezoeker komt op je website uit, maar daar blijft het ook bij. Breng jezelf en de bedrijfswebsite onder de aandacht. Dit doe je door het promoten van de website middels visitekaartjes, relatiegeschenken of stickers. Ook een artikel in een (regionale) krant of op een bekende website werkt zeer goed.
2. Laat je op social media zien
Jouw doelgroep bevindt zich op social media. Zorg wel dat je op het juiste social media kanaal zit. Spreek je voornamelijk een jonge doelgroep aan dan kom je bij Snapchat, Instagram en YouTube terecht. 40-plussers vind je voornamelijk op Facebook, YouTube en Instagram. Wees dagelijks actief op social media en breng je bedrijfsnaam of merknaam onder de aandacht. Zorg hierbij voor een goede interactie met je volgers.
3. Geef iets gratis weg
De beste manier van opvallen is iets gratis weggeven. Dit hoeft niet duur te zijn, je kunt bijvoorbeeld je eigen e-book schrijven en deze aanbieden. Of gratis monsters, leuke weggevertjes of stickers. Kies vooral voor een gebruiksvoorwerp dat lang in zicht blijft. Denk maar eens aan een pen of een muntje voor de boodschappenkar. Alles waardoor jouw merknaam of bedrijfsnaam in het achterhoofd blijft hangen.
4. Draag bedrijfskleding
Werk je veel op locatie? Val extra op met bedrijfskleding. Dit straalt niet alleen professionaliteit uit, ook kom je betrouwbaarder over. Bovendien kan het zomaar zijn dat anderen jouw bedrijfsnaam bewust of onbewust onthouden. De volgende keer dat ze je (per ongeluk) op het internet tegenkomen kloppen ze sneller bij je aan.
5. Herhaling, herhaling en nog eens herhaling
Eenmalig adverteren of een weggeefactie gaat je naamsbekendheid niet vergroten. Het geheugen is zeer actief en onthoudt alleen datgeen belangrijk is. Komt een naam regelmatig voorbij, dan concluderen de hersenen dat deze naam wel belangrijk moet zijn. Ergens wordt de naam in het grijze gebied opgeslagen en steeds gemakkelijker opgeroepen.
Herhaling gaat samen met herkenning. Komt de klant ergens jouw naam tegen, dan herkent deze dit dankzij de eerdere herhaling. Je bent mooi de eerste die deze potentiële klant binnenhaalt.
6. Durf te investeren
Je naamsbekendheid vergroten vraagt vaak om een investering. Denk maar eens aan adverteren, promotiemateriaal of het inzetten van social media marketing. Vaak wordt gedacht dat het budget niet toereikend genoeg is. Dit klopt niet: met elk budget is het mogelijk om de naamsbekendheid te vergroten. Hierbij draait het vooral om herhaling. Adverteer niet een week lang tegen één groot budget maar verspreidt het budget over meerdere weken of maanden.
7. Geef je concurrent (soms) voorrang
Je kunt niet tegen grote bedrijven met een groot budget opboksen. November, december en januari zijn de maanden dat deze bedrijven helemaal losgaan. Je komt hun naam in elke advertentie en op iedere website tegen. Van een bedrijf met zoveel budget ga je het niet winnen. Wees slim en laat je concurrent in deze maanden voor gaan. Zodra het in advertentieland wat rustiger is, kom jij weer in beeld. Een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Je hebt nu negen maanden de tijd om je naamsbekendheid te vergroten.