Wel eens van online marketing gehoord? Dit staat ook wel bekend als internetmarketing. Het gaat hier om marketing via het internet, met als doel het aan de man brengen van producten of diensten. Vaak wordt gebruik gemaakt van contentmarketing en social media, maar er zijn ook andere vormen van online marketing.
Online marketing nader uitgelegd
Het belangrijkste onderdeel binnen online marketing is zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimalization) genoemd. Dit zijn technieken waarbij de website geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines, zodat deze een hogere ranking krijgt. SEO richt zich dus op de organische vindbaarheid.
SEA oftewel zoekmachinemarketing is een ander onmisbaar onderdeel van online marketing. Hierbij gaat het juist om een betaalde plaatsing in de zoekmachine.
Online marketing kent echter veel meer onderdelen. Bekijk wat nog meer belangrijk is.
Affiliate marketing
Veel websites maken gebruik van affiliate marketing. Het kan hierbij om bedrijven maar ook om particulieren gaan. Er zijn twee kanalen binnen affiliate marketing: de adverteerders en de publishers. De adverteerder betaalt zijn partner (publisher) voor gegenereerde leads of verkopen. Publishers kunnen zowel grote als kleine websites betreffen, vaak betreft het hier bedrijfjes en particulieren die middels advertenties wat bijverdienen.
Affiliate marketing heeft als voordeel dat een adverteerder alleen voor een daadwerkelijk uitgevoerde actie betaalt. Het is wat anders dan adverteren in zoekmachines (SEA), waarbij per klik of 1000 vertoningen wordt betaald. Affiliate marketing is voor velen interessanter en goedkoper, mits de juiste doelgroep wordt bereikt.
Contentmarketing toepassen
Je kunt contentmarketing als onderdeel van zoekmachinemarketing zien, maar het hoort natuurlijk ook onder de noemer online marketing. Wat wordt er bedoeld met contentmarketing? Op een website of webshop draait het allemaal om content oftewel de inhoud. Dit bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s, audio maar ook mogelijke downloads.
Contentmarketing is gericht op een goede vindbaar van deze content. Hierbij draait het allemaal om het juist gebruik van zoekwoorden maar ook spelling en grammatica, lengte van de tekst en nog veel meer.
Online marketing en social media
Wat hebben online marketing en social media met elkaar te maken? Meer dan je denkt, want social media is een online wereld. Steeds meer bedrijven adverteren via verschillende social media kanalen waaronder Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Voordeel is dat je gericht kunt adverteren waarbij je de doelgroep bepaalt. Denk maar eens aan geslacht, leeftijd, regio of interesses.
Nadeel van adverteren op social media is dat er op deze kanalen ook veel nepnieuws wordt verspreid. Hierdoor kan het voorkomen dat een advertentie niet meer serieus wordt genomen. Bovendien zijn mensen een beetje advertentiemoe en scrollen hier vaak snel overheen.
E-mailmarketing (direct marketing)
Ook e-mail marketing hoort tot de online marketing. Hierbij wordt de potentiële klant direct benaderd. Vanwege nieuwe privacyrichtlijnen mag e-mail marketing niet meer zomaar worden toegepast. Dit kan alleen met nadrukkelijke toestemming van de ontvanger (opt-in).
E-mailmarketing is betrekkelijk goedkoop: het bedrijf hoeft niet te betalen voor adverteren of printmedia. Bovendien is dit snel te realiseren. Nadeel is dat mensen veel om gevraagde commerciële e-mails ontvangen. Hierdoor zijn we ongevoelig geworden voor deze vorm van online marketing.
Verschil tussen online en offline marketing
Online marketing is een belangrijk middel om de doelgroep te bereiken. Hier wordt dan ook steeds vaker gebruik van gemaakt, dit in tegenstelling tot offline marketing. Met offline marketing bedoelen we printmedia, radio-en televisiereclame, billboards, flyers maar ook het uit delen van gesponsorde gadgets.
Offline marketing heeft een minder groot bereik dan online marketing. Nadeel van online marketing is dat het minder persoonlijk is, waardoor je een gedeelte van de doelgroep mist. Wel is online marketing een stuk goedkoper en hierdoor interessanter.
De kosten van online marketing
Het toepassen van online marketing brengt verschillende kosten met zich mee. Hoe hoog deze kosten zijn hangt af van de toegepaste methode. Gemiddeld bedraagt het uurtarief van een online marketingbureau tussen de € 75 en € 250. Voor een vast project betaal je tussen de € 1000 en € 10.000.
Online marketing pas je niet eenmalig toe maar is een continu proces. Zoekmachines veranderen hun algoritme regelmatig en concurrenten bedenken nieuwe strategieën. Daarom is het belangrijk om online marketing maandelijks aan te passen. Een bedrijf is voor online marketing gemiddeld tussen de € 250 en € 3000 per maand kwijt. Zelf online marketing toepassen? Begin met de gemakkelijkste onderdelen en breid dit langzaam verder uit.