Heb je een eigen horecazaak of wil je graag een eigen horecazaak beginnen? Dan is het goed om te weten dat hier veel bij komt kijken. Zo moet je natuurlijk ook stilstaan bij het werk en hoe je dit werk zo efficiënt mogelijk kunt laten verlopen, zodat jouw gasten maar ook jijzelf hier van kunt profiteren. Gelukkig hebben wij hieronder een aantal tips hoe je efficiënt kunt werken in je horecazaak.
Tip 1. Maak een overzichtelijke personeelsplanning
Heb je personeel in dienst? Dan is het belangrijk dat je natuurlijk jouw personeel voldoende uren kan bieden, maar ook dat dit gelijk kan worden verdeeld. Daarnaast moet ook iedereen weten wanneer er gewerkt moet worden, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat jij dit weet. Het maken van een overzichtelijke personeelsplanning is daarom een must.
Gelukkig hoeft het maken van een personeelsplanning niet heel moeilijk te zijn: er bestaat namelijk ook een eenvoudige tool die je kunt gebruiken voor de personeelsplanning horeca. Met deze tool kun je snel een planning maken, maar je hebt ook altijd toegang tot deze planning. Bovendien kunnen de medewerkers hierin ook hun uren doorgeven. Alles verloopt dus eigenlijk via een app. Ideaal, want zo kunnen de medewerkers maar ook jijzelf hiervan profiteren. Hiermee voorkom je dat het maken van een planning veel tijd gaat kosten, en je dus meer tijd overhoudt voor andere werkzaamheden. Zo houd je het zo efficiënt mogelijk.
Tip 2. De salarisadministratie van jouw horecazaak uitbesteden
Als je personeel in dienst hebt, heb je natuurlijk ook te maken met de salarisadministratie. Dit is een taak die iedere maand op de planning moet staan; iedere maand moet jouw personeel immers het salaris overgemaakt krijgen. In een horecazaak kan het soms zijn dat je het lastig vindt om hier iedere maand voor te gaan zitten, omdat je het natuurlijk druk hebt met van alles en nog wat.
In dat geval kan het ook een tip zijn om de salarisadministratie uit handen te geven. Hiermee houd je het ook weer efficiënt en kun jij je focussen op de andere werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan payroll horeca: je besteedt dan de salarisadministratie uit. Iedere maand krijgen jouw medewerkers hun loon uitgekeerd, zonder dat je hier naar om hoeft te kijken. Bovendien kunnen jouw medewerkers ook begeleid worden als het aankomt op verzuim of opleidingen.
Tip 3. Een website waar gasten kunnen reserveren en bestellen
Tegenwoordig bestaan er ook veel tools waarmee horecazaken kunnen werken. Zo kun je het bijvoorbeeld voor de gasten ook makkelijker maken om een tafel bij jou te reserveren, of om een bestelling te plaatsen. Dit kun je namelijk vaak online doen via een website. In plaats van dat een medewerker continu telefoontjes moet opnemen om de bestellingen en reserveringen door te voeren, hoeft dit met zo’n website niet meer – of een stuk minder.
Tip 4. Een slimme indeling
Achter de schermen van een horecazaak kun je dus veel veranderingen doorvoeren om het werk zo efficiënt mogelijk te maken. Maar ook in de horecazaak zelf kun je hier eens over nadenken. Zo kun je het restaurant, de bar of de lunchzaak bijvoorbeeld slim indelen. Door een slimme indeling te maken, kan er ook efficiënt gewerkt worden.
Denk bijvoorbeeld aan korte looproutes voor jouw personeel, zodat het personeel snel bij de gasten aan tafel kan komen. Maak de looproutes ook breed, zodat het personeel en de gasten elkaar niet in de weg lopen. Maar ook in de keuken en in de afwas is het belangrijk dat jouw personeel genoeg ruimte krijgt. Zorg hier ook weer voor overzicht en voorkom dat het een ongeorganiseerde chaos wordt. Denk bijvoorbeeld aan genoeg werkruimte en genoeg opslagruimte. Dit is natuurlijk ook een vorm van efficiëntie.