Sommige (jonge) ondernemers vinden een gat in de markt en halen hier het grote geld mee binnen. Gaat jou dit ook lukken? Het is niet altijd eenvoudig om het gat in de markt te vinden. Sterker nog: waar liggen jouw kansen en kun je deze ook optimaal benutten? Bekijk hoe het opzetten van een eigen business werkt maar ook: hoe je ideeën opdoet.
Het gat in de markt vinden
Je kunt natuurlijk een webshop starten, zoals er 13 in een dozijn zijn. Dit is helaas geen gat in de markt. Al kan het zeker succesvol zijn met de juiste kennis en producten.
Maar met het gat in de markt bedoelen we een innovatieve of slimme oplossing. Denk hierbij aan kostenbesparing, een bijzondere service maar ook iets dat we absoluut nodig hebben. Zo bedacht een 14 -jarige Engelse jongen een systeem dat automobilisten er aan herinnert wegenbelasting te betalen. Deze ontwikkeling leverde de jonge knul ruim € 2,3 miljoen op.
Van dit soort succesverhalen ga je watertanden. Lukt jou dit ook? Het is soms even goed nadenken, maar met wat gezond verstand vind ook jij een gat in de markt.
Probleem en oplossing
De consument of klant heeft een probleem en jij hebt hier de oplossing voor. Zo simpel is het om met een gat in de markt te komen. Met jouw oplossing vervul je een behoefte, hierbij maakt het niet uit of deze behoefte er al was of nieuw is ontstaan. Je kunt namelijk met een gat in de markt ook een nieuwe behoefte creëren. Denk maar eens aan de komst van de smartphone. Toen deze mobiele telefoon er nog niet was, had niemand er behoefte aan. Sterker nodig: in het begintijdperk van de smartphone stonden veel mensen hier nog sceptisch tegenover. Inmiddels is er grote behoefte aan dit item.
Zo vind je het gat in de markt
Een nieuw idee hoeft niet 100% nieuw te zijn. Denk maar eens aan zoekmachinemarketing, iets dat razend populair is. Je kunt hier handig op inspringen door het aanbieden van een vernieuwende dienst. Datgene wat je aanbiedt is dus net even wat anders dan andere ondernemers. Er zijn ook andere bestaande diensten of producten die aan verbetering toe zijn. Zorg dat je hierbij de nodige aanpassingen toebrengt.
Wist je dat je op internet heel wat nieuwe ideeën vind? Veel ideeën mag je vrij gebruiken. Houd er echter rekening mee dat je niet de eerste bent die er met deze ideeën vandoor gaat.
Check je eigen netwerk
Hoe kom je op ideeën die je nog niet op het internet vindt? Door goed in je eigen netwerk rond te kijken. Sommige mensen plaatsen van alles op Facebook zonder erbij na te denken dat het een gat in de markt zou kunnen zijn. Of ze vragen zich af of er geen oplossing voor hun probleem is. Vraag ook gerust bij familie en vrienden rond. Waar lopen ze tegenaan of welke oplossing is volgens hem echt nodig? Misschien vind je zo niet direct het gat in de markt maar doe je wel goede ideeën op. Hier kun je op verder borduren.
Verricht marktonderzoek
Heb je een idee en denk je dat dit een gat in de markt is? Verricht dan altijd marktonderzoek. Bekijk hoe de markt en elkaar zit, wat de concurrentie is en hoe het eventueel met auteursrecht, merkrecht of octrooi zit.
Zit je marktonderzoek erop? Dan wordt het tijd om je eigen business op te zetten. Hierbij stel je een marketingplan op. Kijk vooral goed naar de product of de dienst die je aan biedt, waar of hoe je dit doet en tegen welke prijs. Weet je ook al hoe je de doelgroep bereikt? Een marketingplan helpt je om al deze zaken duidelijk op een rij te zetten. Het marketingplan is ook nodig om een financiering rond te krijgen. Laat de bank of kredietverstrekker vooral zien dat jij het gat in de markt gevonden hebt. Dit vergroot de kans dat het krijgen van een zakelijk krediet.