Een BV oprichten, met welke kosten krijg je te maken?
Een besloten vennootschap is vooral interessant wanneer het winstniveau rond de €200.000 of hoger ligt. Ook de beperkte aansprakelijkheid is een pluspunt, iets dat je bij de eenmanszaak niet tegenkomt. Bekijk wat het oprichten van een BV kost.
Stap je over van een eenmanszaak naar een vennootschap, dan verandert er veel. Met name op het gebied van belastingen en aansprakelijkheid is er veel verschil. Een vennootschap bestaat uit een NV of BV. Het grootste verschil tussen deze twee is dat de BV alleen aandelen op naam kan uitgeven.
Dit zijn de voordelen van een BV:
– Tot €200.000 winst bedraagt de vennootschapsbelasting slechts 20%
– Beperkte aansprakelijkheid (alleen de BV is aansprakelijk)
– Professionele uitstraling
– Makkelijker samenwerken
– Anoniem blijven (certificaten op aandelen)
Het oprichten van een BV: de voorbereiding
Eerst is het belangrijk om te bekijken of een besloten vennootschap kans van slagen heeft. Vanuit een eenmanszaak doorstromen naar een BV is altijd mogelijk, ongeacht de winst.
Wel is het vaak verstandig om naar de jaarwinst te kijken en het omslagpunt te bepalen. Afhankelijk van de situatie ligt het omslagpunt ergens tussen de €150.000 en €200.000.
Tegenwoordig is een startkapitaal niet meer verplicht: met slechts 1 cent richt je een BV op. Het startkapitaal bestaat uit geld, maar ook bijvoorbeeld een bedrijfspand.
Het oprichten van de besloten vennootschap kan alleen door middel van een notariële akte.
De notaris heeft de volgende gegevens nodig:
- Namen van de oprichters
- Namen van de bestuurders
- Gegevens van de aandeelhouders
- Legitimatiebewijzen van alle bovengenoemde personen
- Doe omschrijving van de BV
- Het aandelenkapitaal (startkapitaal)
Een BV bestaat uit minimaal drie functies namelijk de oprichter, bestuurder en aandeelhouder. Overigens kan ook één persoon deze drie functies voor rekening nemen, waardoor de BV uit één persoon bestaat.
Naast een notariële akte is het nodig om de BV in te schrijven in het handelsregister (Kamer van Koophandel).
BV oprichten kosten – noodzakelijke uitgaven
Houd rekening met extra kosten voor het oprichten van een BV. Deze kosten maak je niet wanneer je een eenmanszaak opricht. Dit zijn de kosten voor het starten van een besloten vennootschap:
- Notariskosten: €250 – €1000
- Bijdrage kwaliteitsfonds Notariaat: €8,22
- Inschrijven Kamer van Koophandel: €50
- Uittreksel Kamer van Koophandel: €15
- Register van aandeelhouders: €25
In totaal ben je voor de oprichting gemiddeld tussen de €300 en €750 kwijt. Gemaakte kosten zijn wel weer op te voeren als bedrijfskosten.
Notariskosten oprichting BV
Een nieuwe BV meld je altijd bij de Kamer van Koophandel aan. Eerst is het noodzakelijk om een BV statuten vast te leggen bij de notaris. Dit gebeurt middels een notariële akte. Pas met een oprichtingsakte in handen kun je naar de Kamer van Koophandel. De notariskosten variëren en liggen ergens tussen de € 450 aan € 1000. Wil je op deze kosten besparen, kijk dan eens naar een online notaris. Vaak kun je hier voor een bedrag tussen € 250 en € 350 terecht.
Inschrijven kamer van koophandel – de kosten
Ben je bij de notaris langs geweest? Het is tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Maak (online) een afspraak. Bij je bezoek aan de Kamer van Koophandel neem je de oprichtingsakte, je identiteitsbewijs en eventueel andere zaken mee. Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost € 50 (eenmalig). Wil je direct een uittreksel Kamer van Koophandel? Dit kost € 15. Het is verstandig om direct om een uittreksel te vragen.
Register van aandeelhouders
Bij een BV krijg je altijd te maken met aandeelhouders. Er kan sprake zijn van één aandeelhouder maar ook van meerdere. In het aandeelhoudersregister is inzichtelijk wie de aandeelhouders zijn. Ook staat hier het aandelenkapitaal. Bij het oprichten van een BV ben je verplicht om een register van aandeelhouders op te stellen en bij te houden. Het onderhouden van de dit register kost € 25.
Overige kosten BV oprichten
Mogelijk krijg je ook te maken met een aantal kleine kosten zoals de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Volgens deze wet is de notaris verplicht om cliëntenonderzoek uit te voeren. De kosten hiervoor bedragen enkele euro’s. Overige kosten bestaan uit oprichtingskosten, de aanschaf van bedrijfsmiddelen, netwerken, bedrijfspand en inrichting ETC. Dit zijn echter kosten die we officieel niet tot de BV oprichtingskosten berekenen.
Jaarlijkse verplichtingen en de kosten hiervan
Als onderneming ben je verplicht om een administratie bij te houden. De eenmanszaak doet dit vaak zelf of vertrouwt eenmaal per jaar op zijn boekhouder.
Voor de BV geldt een aangifte vennootschapsbelasting, btw-aangifte, een jaarrekening en andere administratieve verplichtingen. De jaarlijkse kosten liggen hierdoor hoger dan bij een eenmanszaak. De kosten voor de financiële administratie bedragen € 500 tot meer dan € 3000 per jaar. Dit hangt er ook een beetje vanaf hoeveel de ondernemer zelf kan verrichten.
De zzp’er is jaarlijks tussen de €200 en €1000 aan administratieve verplichtingen kwijt.
Met een boekhoudkundig programma wordt de financiële administratie een stuk eenvoudiger en goedkoper. Dit is zeker iets om over na te denken.
BV oprichten: kosten aftrekbaar
Zowel bij het oprichten van een besloten vennootschap als daarna krijg je te maken met verschillende kosten. Al deze kosten zijn zakelijk aftrekbaar. Dit betekent dat de kosten van de brutowinst afgaan. Hierdoor gaat de nettowinst omlaag, wat weer een lagere belasting betekent.
Voor dit soort zaken is het verstandig om te vertrouwen op een accountant of boekhouder. Deze kent alle fiscale regels met betrekking tot het BV. Houd er rekening mee dat je als BV geen recht hebben op de startersaftrek en zelfstandige aftrek. De BV krijgt wel te maken met een directeur grootaandeelhouder salaris. Dit betekent dat je een minimum salaris vanuit het bedrijf krijgt uitgekeerd. Mogelijk betaal je hier meer inkomstenbelasting over dan de zzp’er.
Kosten besparen op de oprichting
Een BV oprichten en kosten besparen, is dat mogelijk?
Op noodzakelijke kosten kun je moeilijk besparen, denk maar eens aan het opstellen van de notariële akte. Wel is het mogelijk om de tarieven van verschillende notarissen met elkaar te vergelijken. Dit kan zomaar €100 tot €250 schelen.
De kosten voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel blijven hetzelfde, ongeacht of je een eenmanszaak of een BV inschrijft.
Op boekhoudkundig gebied valt er heel wat te besparen. Veel boekhouders of accountants maken gebruik van boekhoudkundige software. Waarom zou je niet hetzelfde doen? Dankzij deze software bespaar je een hoop tijd en geld. Bovendien is de kans op administratieve fouten een stuk kleiner.
Van eenmanszaak naar BV
Wil je van eenmanszaak overstappen naar een BV? Dan is het belangrijk dat je hier de juiste informatie over verzamelt. Vaak wordt gezegd dat het omslagpunt om over te stappen bij een jaaromzet van € 100.000 ligt. Door fiscale voordelen kan dit omslagpunt ook een stuk lager liggen, bijvoorbeeld al bij € 75.000. Vraag daarom vooraf om advies.
Maak je definitief de overstap? Zorg voor een goede voorbereiding. Er verandert heel wat, niet alleen op fiscaal gebied maar ook met betrekking tot financiële aansprakelijkheid.