Met adverteren via Google Adwords breng je jouw bedrijf, merk of product onder de aandacht. Houd grip op de Google Adwords kosten en pas je campagnebudget regelmatig aan. Wat is een reëel budget en hoe haal je het maximale uit SEA (Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren)?

Adverteren op Google; een goed idee!

google adwords kosten

Meer dan 90% van de internetervaringen begint bij Google. In zoekresultaten verschijnen eerst betaalde resultaten en dan de organische resultaten.

Ruim 24% van de gebruikers klikt op het eerste organische zoekresultaat. Bijna 8% kiest voor de eerste advertentie in Google. Op mobiel (smartphone) kiezen meer gebruikers voor een advertentie, omdat de organische zoekresultaten verder weg staan.

Adverteren in Google loont, maar alleen wanneer je een eerste tot derde positie in de betaalde zoekopdrachten weet te bemachtigen.

Het campagnebudget bepalen

De kosten van Google adwords hangen helemaal van je eigen budget af. Natuurlijk speelt ook concurrentie, verzorgingsgebied en het doel een grote rol. Zet voor jezelf de volgende vragen op een rij:

Het is soms lastig inschatten, maar probeer wel een dagbudget te maken. Het dagbudget is op elk moment aanpasbaar. Google zorgt ervoor dat je dagelijks niet ver boven het dagbudget uitkomt. Dit kan per dag wisselen, maar maandelijks geef je niet meer dan je maandbudget uit.

Het maximum CPC berekenen

De hoogste bieder wint, dit geldt ook voor Google adwords. Bij het instellen van je campagne bepaal je het maximum CPC bod (costs per click). Dit is het bedrag dat je maximaal wil betalen voor een klik op je advertentie.

Hoe bepaal je het maximum CPC bod?
Bekijk wat elke conversie oplevert oftewel: wat houd je na advertentiekosten over? Bekijk nu hoeveel mensen die via je advertentie binnenkomen ook daadwerkelijk iets kopen. Vermenigvuldig de winst met het percentage conversies. Houd je bijvoorbeeld per conversie €5 over en koopt 5% van de bezoekers via advertentie daadwerkelijk steeds, dan ziet de som er als volgt uit: €5 * 5% = €0,25. Dit is het CPC bod waarbij je geen winst of verlies maakt. Van hieruit bepaal je of het zinvol is het bod te verhogen of verlagen.

De kosten voor Google adwords: een terugblik

Lastig om de Google adwords kosten te bepalen? Vaak weet je het CPC bod van de concurrentie niet. Een te laag bod betekent dat je een lagere advertentiepositie krijgt, waardoor je minder conversies genereert. Ook is het in het begin even uitzoeken hoeveel procent van de mensen die op je advertentie klikken ook daadwerkelijk iets kopen.

Meten is weten, dat geldt zeker voor SEA (Search Engine Advertisement, ook wel zoekmachine adverteren). Merk je dat de conversieratio laag blijft, dan is er waarschijnlijk iets mis met je website. Misschien is deze niet wervend of prikkelend genoeg of staan koopknoppen of call to action zinnen op de verkeerde plaats. Optimaliseer de landingspagina’s, hiermee verhoog je de conversieratio. Kijk ook eens kritisch naar de advertentietekst: is deze wel uitnodigend genoeg?

Wanneer je het campagnebudget moet bijstellen

Een slecht lopende SEA-campagne heeft niet altijd met je website of de inrichting van de advertentie te maken. In sommige branches gaat grof geld om, ook binnen Google adwords. Met het Google ads zoekwoordplan krijg je meer inzicht in zoekwoorden, gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie. Ook zie je het gemiddelde bod voor boven en onderaan de pagina.

Meld je aan bij Google ads zoekwoordenplan en bekijk of je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden. Stel je budget desgewenst bij, zodat je een hogere positie in de betaalde zoekresultaten behaalt. Wees je ook bewust van de dure advertentiemaanden (november en december). Vaak zijn dit de maanden dat grote concurrenten hun CPC bod omhoog gooien. Houd dit in de gaten en verhoog je bod of zet je advertentiecampagne tijdelijk op pauzeren. Zo behoud je een goede grip op de Google ads kosten.

Gerelateerde artikelen: