Een bedrijfsnaam, bedrijfsmiddelen en inschrijving bij de Kamer van Koophandel: alles is gereed. Hoe kom ik aan klanten? Veel startende ondernemers weten niet goed hoe ze klanten of opdrachtgevers binnenhalen. Lees de vijf tips en ontdek hoe jouw eerste klanten binnenstromen.

De eerste drie jaar van de onderneming

hoe kom ik aan klanten

Een derde van alle startende ondernemingen stopt binnen 1 jaar en er zijn maar weinig ondernemers die hun eerste jaar met winst afsluiten.

Het eerste jaar bestaat vooral uit het onder de aandacht brengen van de onderneming met als doel het binnenhalen van klanten.

Van overheidswege is er de startersaftrek om starters te helpen, een verhoging van de zelfstandige aftrek. Hierdoor betaalt de ondernemer minder inkomstenbelasting.

Klanten binnenhalen, hoe doe je dat?

Je kunt nog zo’n goed idee hebben of zo goed zijn in je vak, als je geen klanten weet te vinden komt er niets binnen. Het bereiken van klanten is dus één van de belangrijkste zaken in je startende bedrijf. En dat is een vak apart. Bekijk onderstaande tips om aan de slag te gaan.

1. Zet Social Media in

Zowel consumenten als bedrijven houden zich dagelijks met social media bezig. Dit is dan ook het platform waar je potentiële klanten en opdrachtgevers tegenkomt. Maak je zelf zichtbaar en bouw een netwerk op. Kijk wel uit dat je geen irritant uithangbord van je onderneming wordt. Geen schreeuwerige plaatjes of leuzen, houd het bij interessante en relevante posts. Geef advies en toon interesse in anderen. Actie geeft reactie: zo maak jij je zichtbaar en benaderen mogelijke klanten jou.

Tip: maak je bio op je social media account compleet. Plaats een link naar je website en vertel wie je bent en wat je doet. Zorg dat je website op orde is: compleet met over-ons pagina, blogs en algemene voorwaarden. Een professioneel uitziende website trekt immers ook meer klanten aan.



Hoe kom ik aan klanten via social media?
Er zijn natuurlijke verschillende social media platformen, elk met zijn eigen publiek. Een profiel hebben en zichtbaar zijn is één, daadwerkelijk klanten aantrekken is een tweede. Met elke week een paar berichten plaatsen kom je er in de meeste gevallen niet.

Het voordeel van social media is dat je heel gericht en redelijk goedkoop kunt adverteren. Het allerbelangrijkste is super helder hebben wie precies jouw doelgroep. Zodra je dat in kaart hebt, kun je met uiterste precieze de groep benaderen op het platform waar ze het meest te vinden zijn.

2. Adverteren (online en offline)

Hoe kom ik aan klanten wanneer niemand me kent?
Je hebt gezien dat social media werkt, maar je kunt er natuurlijk ook adverteren. Hiermee target je je doelgroep direct en daarnaast vergroot je je naamsbekendheid.
Verdiep je in adverteren op Google maar ook het plaatsen van gesponsorde blogs op bekende websites. Ben je als lokale ondernemer actief, kijk dan eens naar de mogelijkheden voor adverteren in de lokale weekkrant. Hoe vaker je naam ergens voorbij komt, hoe beter dit blijft hangen. Radio- en televisie reclame is voor de startende ondernemer te duur, maar kan altijd in een later stadium worden ingezet.

3. Weggevertjes

Maak slim gebruik van weggevertjes. Laat websitebezoekers hun e-mailadres invullen in ruil voor een gratis e-book, een lijst met tips of een gratis product. Op die manier bouw je een email bestand op met mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij hebt te bieden. Als je er in slaagt de mensen in dit emailbestand continu van waardevolle informatie te voorzien, vergroot je de kans dat ze op een gegeven moment klant worden.

Ook het uitdelen van kleine gadgets werkt, denk maar eens aan een sleutelhanger of pennen. Vooral producten die mensen dagelijks in handen hebben zijn een aanrader. Tip: wees niet te scheutig met weggevertjes. Ten eerste wil je niet wanhopig overkomen en ten tweede moeten gemaakte kosten wel iets opleveren.
Neem ook altijd en overal je visitekaartjes mee. Je weet nooit wie je tegenkomt: netwerken kun je namelijk overal.

4. Netwerken en je CV verspreiden

Wil je extra opvallen bij potentiële klanten of opdrachtgevers, verspreid dan je CV. LinkedIn is hét zakelijk social media platform waar je nieuwe opdrachtgevers tegenkomt. Bezoek ook eens netwerkbijeenkomsten en neem altijd je CV of visitekaartje mee. Het kan zomaar zijn dat je dankzij deze bijeenkomst een aantal nieuwe opdrachtgevers binnenhaalt.

Gaat het om de verkoop van consumentengoederen? Dan is het verspreiden van je CV of het bezoeken van een netwerkbijeenkomst een minder goed idee. Een marktkraam of een beursstand komt dan dichter bij het doel.

5. Laat over je bedrijf reviewen

Potentiele klanten zoeken vaak eerst ervaringen over het bedrijf op. Dit zegt namelijk veel over de betrouwbaarheid over jou als ondernemer. Vraag je eerste (tevreden) klanten om een review over je dienst achter te laten. Plaats geen fake reviews: dit is niet toegestaan én je trekt de betrouwbaarheid van je bedrijf in twijfel.
Nieuwe klanten behouden? Vraag achteraf altijd hoe tevreden de klant was en welke verbeterpunten er eventueel zijn. De ondernemer streeft continue naar kwaliteit en groei.

Samengevat

Om aan klanten te komen dien je dus te weten wie jouw doelgroep is en waar je die kunt vinden. Gezien ons digitale tijdperk is het internet (Google, Social media, YouTube) by far de beste plek om jezelf en je bedrijf zichtbaar te maken.
Betaald adverteren kan heel interessant zijn, al is het wel aan te raden je daar echt in te verdiepen. Je wilt natuurlijk wel dat het meer oplevert dan dat het je kost…

Wellicht ook interessant