Een logo ontwerpen tegen lage kosten? Vooral als startende ondernemer let je erg op je uitgaven. Het laten ontwerpen van een logo kost tussen de € 100 aan € 1000. Bespaar op deze kosten en ga zelf aan de slag. In dit artikel veel tips over het zelf ontwerpen van een bedrijfslogo.
Het belang van een bedrijfslogo
Een bedrijfslogo is je (online) visitekaartje. Het is een herkenningspunt voor opdrachtgevers en klanten. Dit logo gebruik je op je website, in (online) correspondentie maar ook op facturen, visitekaartjes, briefpapier, bedrijfskleding en nog veel meer. Een goed gekozen logo blijft hangen, waardoor potentiële klanten je sneller terugvinden.
Uitstraling van het logo bedenken
Een kinderfysiotherapeut met het logo van een slagersmes: geen goed idee. Het logo moet het beroep of waar je voor staat spiegelen. Een logo kan ook nietszeggend zijn, denk maar eens aan het logo van Nike. Hier gaat het vooral om eenvoud.
Bedenk een logo dat echt bij je bedrijf of beroep past of dat later voor iedereen herkenbaar is. Heb je totaal geen idee? Zoek binnen Google naar jouw beroep of branche en typ hierachter het woord “logo”. Zo zie je direct welk logo collega ondernemers gebruiken (en welke jij dus vooral niet moet nemen).
Zorg voor een tijdloos ontwerp
Bij een logo ontwerpen bekijk je vooral of het ontwerp tijdloos is. Stel dat je in computers handelt. Had je vandaag de dag een logo van de commodore 64 willen hebben? Nee, tenzij je in retro computers handelt. Je logo moet dus tijdloos zijn. Is deze niet tijdloos, dan is de kans groot dat je het bedrijfslogo later moet aanpassen. Het vervelende van tussentijds aanpassen is dat (potentiële) klanten je niet goed meer herkennen.
Wees onderscheidend
Hoeveel cv-monteurs hebben een bedrijfslogo met een vuurtje? Juist ja, ontzettend veel. Wil jij een 13 in een dozijn logo of een unieke identiteit vastleggen? Bij de logo ontwerpen tips hoort dit advies dan ook zeker thuis: wees onderscheidend.
Gebruik ook andere kleuren dan je concurrenten: hiermee val je extra op. Denk maar eens aan T-Mobile met zijn roze letters, had jij dit gedurfd?
Minder is meer
Een waardevolle logo ontwerpen tip: houd het zo simpel mogelijk. Teveel details in een logo leiden de aandacht af. Bovendien wordt het logo zo erg onherkenbaar, waardoor mensen het snel weer vergeten. Gebruik zo min mogelijk details en niet meer dan 2-3 kleuren. Het perfecte logo heeft zelfs maar een of twee kleuren, niet meer. Houd rekening met de 5-10% mannen die kleurenblind zijn: gebruik geen kleurcombinaties die deze groep niet kan zien.
Direct aan de slag? In enkele minuten een mooi en uniek logo ontwerpen doe je met de logomaker van Logogenie.
Een logo moet leesbaar zijn
Wees creatief maar houd het logo wel leesbaar. Gebruik geen woordgrapjes: niet iedereen begrijpt dit. Bestaat het logo uit letters, gebruik dan een duidelijk lettertype (geen sierletters). Bedenk of het logo in zwart-wit net zo leesbaar is als in kleur. Test dit uit en druk het proeflogo in zwart-wit af.
Gebruik een programma voor vector afbeeldingen
Met vector bewerkingssoftware maak je jouw logo (illustratie). Voor veel van dit soort software moet je betalen, maar er zijn ook gratis programma’s. Inkscape is een gratis vector tekenprogramma dat verschillende mogelijkheden biedt. Dit programma moet je downloaden, waarbij je het bedrijfslogo vanaf de computer bewerkt (offline). Vergelijkbare gratis vector bewerkings software is Illustrator of CorelDraw. Een online gratis vector tekenprogramma is Vectr.
Wil je vaker een logo ontwerpen? Dan is het beter om voor een betaalde versie van een vector bewerkingsprogramma te kiezen. Het is even een investering, maar je hebt wel direct meer mogelijkheden. Vooral interessant wanneer logo’s ontwerpen tot je werkzaamheden behoort.
Test het logo-ontwerp
Is het logo-ontwerp klaar? Dan wordt het nu tijd om dit uitgebreid te testen. Laat het ontwerp aan verschillende mensen in je netwerk zien. Vraag welke gedachten ze bij het logo krijgen of ontdek of het logo herkenbaar is. Informeer ook naar het feit of het logo teveel op een andere logo lijkt. Is dit het geval? Dan zul je het logo aan moeten passen. Doe je dit niet en lijkt jouw logo teveel op het bedrijfslogo van iemand anders, dan kun je hier later problemen mee krijgen. Dit is al helemaal het geval wanneer jullie in dezelfde branche of niche werkzaam zijn.
Tevreden over je logo en je weet zeker dat het geen kopie van een ander bedrijfslogo is? Zet het logo creatief in: website, visitekaartje, bedrijfskleding enzovoorts.