Met prioriteiten stellen geef je voorrang aan belangrijke zaken. Iedereen is hier onbewust mee bezig, hoewel het ons niet altijd even goed lukt. In dit artikel lees je meer over prioriteiten stellen en waarom dit zo belangrijk is. Pas dit toe in het dagelijks leven of tijdens werkzaamheden.

Maak onderscheid tussen urgent en belangrijk

Prioriteiten stellen

Iets kan nog zo belangrijk zijn, maar is het ook urgent? Iets dat urgent is heeft namelijk altijd voorrang op belangrijke zaken. Kort gezegd: urgente zaken handel je als eerste af. Hiervoor moet je wel onderscheid kunnen maken tussen urgent en belangrijk. Zet alles op een rijtje en markeer datgene dat nog belangrijker dan belangrijk is (urgent).

Begin met het opstellen van een takenlijst of actielijst. Wat moet er vandaag, deze week of deze maand gebeuren? Bovenaan de takenlijst staan de urgente dingen oftewel alle zaken die vandaag of deze week af moeten. Hieronder komen de belangrijke taken. Helemaal onderaan zet je de minder belangrijke of onbelangrijke taken. Werk je lijst bij voorkeur van boven naar beneden af. Streep alle voltooide taken af.

Prioriteiten stellen: urgente zaken zijn niet altijd dringend

Wist je dat urgente zaken niet altijd dringend zijn? Dit klinkt een beetje tegenstrijdig, iets dat heel begrijpelijk is. Het zit namelijk zo: urgente zaken zijn heel belangrijke zaken en moeten zo snel mogelijk worden afgehandeld. Dit wil niet zeggen dat ze zo dringend zijn dat het à la minuut moet. Hangt er wel een tijdslimiet aan vast, dan gaat het om een dringende urgente zaak. Maak onderscheid tussen deze twee, zodat je jezelf niet over de kop werkt.

Bekijk je takenlijst voor de komende periode

Kijk niet alleen naar je takenlijst van vandaag maar ook naar die van de komende periode. Misschien zie je op de takenlijst van volgende week een urgente taak staan. Soms is het beter om deze taak naar voren te verplaatsen, vooral wanneer je verder niet heel belangrijke dingen te doen hebt.

Bekijk dus je takenlijst voor de aankomende periode. Sterker nog: werk vooruit en maak niet alleen een takenlijst voor deze week maar gelijk voor de hele maand (mits dit mogelijk is). Zo heb je een beter overzicht van alle dingen die je nog moet doen.

Durf taken uit handen te geven

We nemen even iets uit de thuissituatie erbij. Stel dat er twee belangrijke taken zijn: de badkamer poetsen en boodschappen doen. Deze twee taken moeten binnen één uur af zijn. Hoe moet je nu prioriteiten stellen oftewel: welke van deze twee taken is het belangrijkste? Omdat beide taken even belangrijk voor jou zijn, hoef je geen prioriteiten te stellen. Geef een van deze twee taken uit handen, bijvoorbeeld aan de partner.

Zo werkt het ook op de werkplek: durf taken uit handen te geven. Zo houd je meer tijd over voor je eigen taken of werkzaamheden.

Leren prioriteiten te stellen

Zonder het stellen van prioriteiten ervaar je een hoop stress. Voorkom dit en stel regelmatig prioriteiten. Dit is helemaal niet moeilijk. Volg hierbij vooral je onderbuikgevoel. Je weet zelf het beste wat belangrijk en wat minder belangrijk is. Maak in ieder geval een takenlijst, dit helpt je op weg.

Wat wanneer het je helemaal niet lukt om prioriteiten te stellen? Gelukkig is er (online) hulp vindbaar. Volg een korte cursus of workshop, hier kom je een stuk verder mee. Je kunt ook iemand anders om hulp of advies vragen, dit hoeft niet veel te kosten.
Ben je (startende) ondernemer? In veel gevallen is een cursus of workshop op te voeren als zakelijke kosten. Het is hierbij wel van belang dat de cursus aansluit bij je (toekomstige) werkzaamheden.

Wellicht ook interessant