Is het jou ook opgevallen dat er op je tijdlijn op social media steeds vaker advertenties verschijnen? Hierdoor wordt het lastiger om met jouw organische posts op te vallen. Als (online) ondernemer ontkom je er niet aan: adverteren op verschillende social media kanalen. Bekijk de plekken met betrekking tot social media adverteren.

Het nut van adverteren op social media

adverteren social media

Nederlanders brengen gemiddeld dagelijks 79 minuten op social media door. Sommigen besteden hier natuurlijk nog veel meer tijd aan.

Wil je jouw doelgroep bereiken, dan vind je deze zeker op social media. Adverteren is daarom zeer nuttig. Voordeel van adverteren op social media is dat je zelf de doelgroep en het bereik kunt bepalen. Je hebt de mogelijkheid om gericht te adverteren op geslacht, leeftijd, woonplaats of interesses.

Wie het goed doet mag ongeveer 15% meer bezoekers, leads of sales verwachten. In een aantal gevallen loopt dit nog verder op, vooral wanneer het om een populair product of een gewilde dienst gaat.

Mogelijkheden social media adverteren: overzicht

Benieuwd op welke plekken je op social media kunt adverteren? Er zijn zoveel verschillende social media platformen met allemaal hun eigen doelgroep, waardoor het vaak lastig kiezen is. Om je te helpen vind je hieronder een duidelijk overzicht van plekken waar je op social media snel en eenvoudig adverteert. Bekijk de tips en ontdek of het zinvol is om op het desbetreffende platform een account aan te maken en te adverteren.

Adverteren op Facebook

Wil je adverteren op social media, dan kom je vaak als eerste bij Facebook uit. Dit is namelijk het grootste en bekendste social mediaplatform. Alleen al in Nederland zijn er miljoenen gebruikers. Jongeren vertrekken sinds 2018 op Facebook, mensen vanaf 30 jaar blijven hier hangen. Ligt jouw doelgroep bij mensen met een leeftijd van 30-80 jaar? Dan is adverteren op Facebook zeker zinvol.

Bij Facebook heb je verschillende advertentiemogelijkheden. Zo kun je kiezen uit een linkadvertentie (tekst of afbeelding) maar ook een carrousel advertentie. In dit laatste geval toont jouw advertentie wisselende afbeeldingen. Je kunt ook een bericht plaatsen en deze promoten.

Instagram is onderdeel van Facebook. Adverteer je op Facebook, dan kun je de advertentie door laten plaatsen op Instagram.

Instagram; social media platform om te adverteren

Instagram wordt steeds populairder (2020). Hier vind je mensen van alle leeftijden, vaak overgestapt vanaf Facebook. Je ziet ook steeds meer advertenties op Instagram verschijnen. Wil je op Instagram adverteren, dan kan dit alleen wanneer je een Facebook account hebt. Je bent dus eigenlijk verplicht om je eerst op Facebook te registreren. Mogelijk dat Instagram hier in de toekomst verandering in brengt.

Sinds 2010 kun je op Twitter adverteren. Helaas is dit minder populair dan adverteren op Facebook of Instagram. Adverteren op Twitter is ook een stuk lastiger en verloopt via Twitter Ads Api. Op Twitter zijn voornamelijk veel bedrijven en zzp’ers actief. Handig wanneer jij je richt op business to business (B2B). Daarnaast vind je er ook veertigplussers, iets minder dertigplussers en nog minder twintigers. De jeugd is hier helemaal niet actief.

LinkedIN advertentie plaatsen

LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk wereldwijd. Wil je bedrijven, zzp’ers of werkzoekenden bereiken? Dan zit je op LinkedIn zeker goed. Dit zakelijk social mediaplatform heeft adverteren een stuk gemakkelijker gemaakt, zeker wanneer je dit vergelijkt met de periode 2010-2015.

Specifiek targeten

Hierboven heb je verschillende plekken voor social media adverteren gezien. Heeft een van deze social media platformen je aandacht, maak hier dan een account aan. In veel gevallen zul je voor een zakelijk account moeten kiezen, anders kun je niet adverteren. Het is belangrijk om bij adverteren specifiek te targeten. Hierbij richt jij je op een bepaalde groep gebruikers. Handig, want zo wordt jouw advertentie niet lukraak aan iedereen vertoornd. Hierop kun je een target te plaatsen:

Het is in het begin even uitproberen hoe en op welke manier jouw campagne het beste loopt. Bepaal de eerste keer je budget en stel deze niet te hoog in. Heb je de smaak eenmaal te pakken, dan kun je groter uitpakken en het budget verhogen.

Relevante artikelen