Maak je als ondernemer al gebruik van social media? De voordelen van social media zijn namelijk ontzettend groot. Je bereikt je doelgroep en verhoogt je conversie. Bekijk hoe je verschillende social media kanalen inzet en hiermee je bedrijf laat groeien.

Social media zakelijk inzetten

voordelen social media

Haal als ondernemer meer succes uit social media.
Vrijwel iedereen gebruikt het; even snel op Twitter, of, veelal uit gewoonte of verveling, even Facebook checken. En dan zijn er nog talloze andere social media platformen. Mensen zijn hier zoveel mee bezig dat je hier zeker je potentiële klanten of opdrachtgevers bereikt.

Volg de social media trends en hiermee je doelgroep. Dankzij social media maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Je producten, diensten of ervaringen deel je snel met anderen. Hierdoor is social media voor alle ondernemers niet alleen interessant maar ook nog eens onmisbaar.

Richt je op het juiste platform

Facebook, Instagram, Pinterest of Snapchat: waar moet je beginnen? Het heeft als onderneming geen zin om je overal bij aan te melden. Belangrijker is om te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt. Richt jij je voornamelijk op jongeren? Deze vind je op Instagram, Snapchat en YouTube. Jongeren communiceren ook gemakkelijk via WhatsApp. 40-plussers tref je op Facebook en YouTube, maar ook op LinkedIn.
Breng eerst de doelgroep in kaart en maak dan bij twee tot drie platformen een account aan.

De belangrijkste voordelen van social media

Je hebt een account bij social media aangemaakt maar weet nog niet goed hoe je dit zakelijk inzet. Bekijk eerst de belangrijkste voordelen van social media (zakelijk):

Dankzij social media krijg je relevante informatie over de doelgroep of potentiële klanten. Tegen lage kosten breng je jouw product of dienst onder de aandacht. Maak je ook nog eens gebruik van de juiste sleutelwoorden, dan verhoog je hiermee je online vindbaarheid.

Tips voor zakelijk gebruik van social media

Benieuwd hoe je social media op een zakelijke manier goed inzet? Hieronder een aantal onmisbare tips.

Deel nuttige en interessante content

Met het delen van nuttige of interessante content krijg je vanzelf meer volgers. Mensen gaan je alleen volgen wanneer je ook iets te bieden hebt. Niemand is geïnteresseerd in foto’s van de brandnetels die tegen je huis groeien, wel in tips hoe je geld bespaart of je woning sfeervol inricht. Uiteraard sluiten de tips of de informatie op jouw onderneming aan.

Maak het persoonlijk

Zorg dat je volgens jou leren kennen. Ze willen niet alleen je product of dienst maar ook iets van jouzelf zien. Vertel daarom iets over de achtergrond van je bedrijf of deel een pakkende foto. Maak je het persoonlijker, dan verklein je de afstand tussen zakelijk en privé. Vergroot de betrokkenheid van je volgers.

Toon interesse in anderen

Plaats niet alleen zelf posts maar reageer ook op die van anderen. Hiermee toon je jouw interesse. Houd ook de reacties op door jou geplaatste posts goed in de gaten. Probeer iedereen te woord te staan, dit maakt van jou een sociale ondernemer. Mensen krijgen vanzelf een beter gevoel bij jou en zijn eerder bereid een dienst of product bij jou af te nemen.

Klachtenafhandeling via social media

Hoe leuk social media ook is, klachten bereiken je ook via dit platform. Vaak openbaar, zodat iedereen het ziet. Dit is het ideale moment om te laten zien dat je altijd naar oplossingen zoekt. Reageer op de klager en vertel dat je graag met hem of haar in contact komt om het probleem op te lossen. Andere lezen dit ook en krijgen zo meer vertrouwen in jou als ondernemer.

Blijft iemand ondanks jouw inzet of oplossing toch klagen? Dit soort mensen zijn niet voor rede vatbaar. Negeer dit soort berichten of verwijder ze. Gaat de persoon in kwestie te ver, blokkeer deze dan van je social media account of pagina. Houd er wel rekening mee dat deze altijd onder een andere naam terug kan komen.

Heeft social media naast voordelen ook nadelen?

Nadat je bovenstaande hebt gelezen weet je dat social media ook wat nadelen heeft. Het kost je veel tijd om regelmatig iets te plaatsen en op anderen te reageren. Grote bedrijven maken gebruik van een social media specialist of een content strateeg. Ga je zelf aan de slag, dan moet je hier wekelijks wel wat tijd voor reserveren. Bovendien moet je altijd rekening houden met klachten van klanten of opdrachtgevers die openbaar op jouw social media profiel verschijnen. Blijft daarom altijd scherp.

Gerelateerde artikelen