Je hoort er veel over: bloggen. Wat is een blog en moet ik hier ook aan beginnen? Met een blog trek je nieuwe websitebezoekers en houd je terugkerende bezoekers tevreden. Heb je een website of webshop, dan is het altijd een goed idee om te bloggen. Dit wordt namelijk ook opgemerkt door zoekmachines, waardoor je nog beter vindbaar bent.
Een blog of weblog
Het wordt vaak blog genoemd maar eigenlijk heet het een weblog. Verwar een blog niet met een vlog: in dit laatste geval gaat het om een videodagboek.
Een blog is een geschreven (online) dagboek. Tenminste, dat was in beginsel het principe. Tegenwoordig wordt met een blog(post) ook een leuk geschreven artikel bedoeld, zolang het maar niet op een wetenschappelijk of Wikipedia-achtig artikel lijkt.
Voor de duidelijkheid: een blog of weblog is een online dagboek en een blogpost is een afzonderlijk bericht op deze website. Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt.
De kenmerken van een blog
Een blog kent een persoonlijke benadering. Vaak wordt de websitebezoeker direct aangesproken of kenmerkt de blog zich door persoonlijke herkenningspunten. Denk maar eens aan de strubbelingen van een moeder of het leven van een influencer. De lezer herkent zich in bepaalde zaken, dit maakt het juist zo interessant.
Met een blog kan de schrijver zijn mening of passie delen. Soms doet de blogger of schrijver dit uit een behoefte, vaker om hier geld mee te verdienen.
5 redenen om te bloggen
Je hebt nu antwoord op de vraag „wat is een blog“.
Waarom zou je bloggen? Omdat dit voor meer naamsbekendheid of een hogere omzet zorgt. Er zijn echter nog veel meer redenen om te bloggen. Hieronder vijf belangrijke redenen om vandaag nog je eerste blog te plaatsen.
1. Je bedrijf onder de aandacht brengen
Steeds meer bedrijven plaatsen regelmatig een nieuwe blogpost op hun website. Voor veel internetgebruikers is dit interessant, vooral wanneer je een blog via social media deelt. Schrijf een vernieuwende blog met een aantal feiten, opsommingen of tips. Het zorgt misschien niet direct voor nieuwe klanten maar je brengt hiermee wel je bedrijf onder de aandacht. Zorg dat je het blog op social media deelt, interessante posts worden vanzelf verder gedeeld.
2. Vertrouwen wekken
Met regelmatig bloggen laat jij zien wat je expertise is. Zo zijn er reisblogs, foodblogs, modeblogs maar ook blogs voor ondernemers, huisvrouwen, hobbyisten en nog veel meer. Laat met je blogs zien dat jij verstand hebt van een bepaald vakgebied of onderwerp. Hiermee wek je vertrouwen bij de websitebezoekers en je volgers op social media.
3. Een vast publiek trekken
Een interessante weblog zal uiteindelijk een vast publiek trekken. Wanneer je de website koppelt aan social media zoals Instagram, Pinterest, Facebook of LinkedIn dan ontvang je automatisch meer volgers. Grote social media accounts zijn populair, dit trekt vanzelf meer en meer volgers en hiermee dus ook meer websitebezoekers. Het is hierbij wel belangrijk om regelmatig te bloggen, anders loopt het vast publiek weg.
4. De omzet (of inkomsten) verhogen
Meer websitebezoekers betekent vaak ook meer inkomsten of een hogere omzet. Tenminste, wanneer er gebruik wordt gemaakt van aflfiliatemarketing of wanneer het een verkoopwebsite betreft. Veel bloggers weten een aardig (zak)centje te verdienen, waarbij de inkomsten op kunnen lopen tot meer dan € 2000 per maand. Voor bedrijven is bloggen interessant omdat het de omzet verhoogt. Meer klanten of meer opdrachtgevers, daar doe je het voor.
5. Anderen bewust maken
Er zijn bloggers die anderen ergens bewust van willen maken. Bijvoorbeeld het veranderende klimaat, de hoge zorgkosten of gezonde voeding. Met een blog druk je de lezer met de neus op de feiten. Hierdoor gaat deze beter nadenken over bepaalde zaken. Bloggen kan dus ook een manier zijn om verandering aan te brengen.
Wat is een blog en hoe schrijf ik een goede blogpost?
Een blog is dus een website met meerdere blogposts. Vaak staan de blogpost in chronologische volgorde: de laatst geschreven post staat bovenaan. Je kunt blogpost in verschillende categorieën indelen, dit maakt het voor de websitebezoeker een stuk gemakkelijker om het juiste onderwerp te vinden.
Een blogpost is niet alleen geschreven voor de websitebezoeker maar is ook nog eens goed vindbaar in zoekmachines. Daarom bevat de blogpost een aantal belangrijke zoekwoorden, heeft een goede lengte (minimaal 500 woorden) en is het liefst natuurlijk ook foutloos geschreven. Lukt het niet om zelf te bloggen? Er zijn genoeg bloggers of tekstschrijvers die jou hierbij kunnen helpen.