Binnen de marketingstrategie past het social media plan. De invloed van social media is zo groot, dat je hiermee gemakkelijk je conversie verhoogt. Met klakkeloos wat berichten plaatsen kom je niet ver. Een social media plan helpt je om zichtbaar te blijven maar ook om meer volgers te krijgen. Voordat je het weet groeit je website of webshop buiten zijn proporties.

Social media plan van aanpak opstellen

social media plan van aanpak

Social media leent zich uitstekend voor het opstellen van een campagne oftewel adverteren. Al hoeft het niet direct om adverteren te gaan: ook het plaatsen van berichten (posts) valt onder een campagne.

Het mooie van de social media platformen is dat je heel gericht kunt adverteren. Zo kun je jouw content precies voorschotelen aan de voor jou interessante doelgroep. Het is dan ook van groot belang dat je precies weet wie dat is en waar die uithangt op het internet.

Als je je goed voorbereid voorkom je dat je met hagel schiet, zoals met veel ‘ouderwetse’ manieren van reclame maken vaak het geval is. Op die manier maak je een grotere kans dat je (betaalde) campagnes rendabel worden.
Doel van een campagne kan zijn het trekken van meer websitebezoekers of het genereren van leads of sales.
Besteed aandacht aan het tijdsbestek, de doelstellingen van de campagne en of de gehele campagne realistisch is. Doelstellingen moeten namelijk niet uit hun verband worden gerukt.

Hoe start je met een social media plan? Dit kan in het begin lastig zijn. Daarom vind je hieronder een duidelijk stappenplan.

Stap 1: Bepaal je doelstellingen

Weet je al wat jouw doelstellingen zijn? Vind je het belangrijk dat kennis maakt met jou bedrijf op website (naamsbekendheid), of ga je direct voor meer verkopen? Misschien ga je in het begin voor meer volgers op social media en een hogere betrokkenheid. Ook dit is een doelstelling: een hogere betrokkenheid zorgt ervoor dat je op een later moment minder tijd en geld in een campagne hoeft te steken.

Stap 2: Bepaal en zoek je doelgroep

Binnen een Social media plan hoort een doelgroep. Je moet immers weten richting welke groep je adverteert of berichten post. Gaat het om een jonge doelgroep, dan vind je deze op specifieke Social media kanalen zoals Snapchat en Instagram. Is de doelgroep wat ouder, dan kom je al snel bij Facebook uit. Het is dus even bepalen en zoeken naar de juiste doelgroep. Maak een account op die Social media kanalen aan waar de doelgroep ook actief is. Het kan dat de doelgroep in de toekomst zich verplaatst naar een ander Social media platform. Het is dan aan jou om de doelgroep te volgen.

Stap 3: Maak een tijdlijn

Nu is het zaak om een tijdlijn op te stellen. De tijdlijn heeft een begin- en einddatum. Je moet dus goed bepalen hoe lang je campagne loopt. Dit kan een week, een maand maar ook een jaar zijn. Jij bent degene die uitmaakt hoe lang de Social media campagne doorloopt. Deze campagne kun je tussendoor altijd afbreken, bijvoorbeeld omdat je het gewenste resultaat niet bereikt.

Een tijdlijn bevat verschillende data met een duidelijke planning. Op welke datum plaats je een video, een bericht of deel je iets anders? Zorg dat dit vooraf bekend is, zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Bovendien is de tijdlijn ook handig wanneer je het werk uit handen geeft. Bij voorkeur zijn de ingeplande video’s en berichten tijdig gereed. Zo hoef je niet op het laatste moment nog snel iets in elkaar te knutselen.

Stap 4: Evalueren

Evalueer tussendoor maar ook op het einde je Social media plan. Dit doe je middels key performance indicators (KPI’s). Zo kun je bijhouden of je doelen worden behaald. Kijk hierbij vooral naar het bereik: hoeveel bezoekers hebben jouw post gelezen? Vervolgens kijk je wat hier het resultaat van is. Meet het aantal bezoekers dat doorgeklikt vanaf Social media. Of bekijk hoeveel likes of reacties je ontvangt. Meet het effect van verspreiding via verschillende Social media kanalen.

Je komt er snel genoeg achter welk Social media platform wel en welk juist niet voor jou werkt. Zo kun je jouw Social media plan bijstellen.

Tip: Zorg voor interactie

Niet vergeten: interactie op jouw Social media kanaal. Wees geen einzelgänger maar reageer op reacties en vragen. Ook wanneer de reacties wat minder leuk zijn blijft het belangrijk om hier toch op te reageren. Alleen in vervelende gevallen verwijder je de desbetreffende reactie. Ga de interactie met je volgers aan. Stel regelmatig een vraag en reageer ook eens op een post van een van jouw favoriete volgers. Zo laat je zien dat je erg betrokken bent met je volgers.

Gerelateerde artikelen